Continuem amb el període
d'adaptació, i així anem a explicar un poc a que ens enfrontem.
Aquest es tracta d'un aconteixement excepcional per a tot, provoca la
primera separació significativa des del naixement del fill amb la
mare, canvia els costums de l'infant, reorgantiza la vida dels
familiars i inicia la construcció de nous vincles entre els futurs
companys d'aula i les educadores. A més a més, és un canvi molt
gros en la vida de l'infant, ja que amplia la seua percepció del
món, li crea la necessitat d'orientar-se en nous espais, tant com la
creació d'una nova organització de la seua pròpia vida.
Així, després de fer
una petita introducció sobre aquest procés, anem a reflexió sobre
aquesta adaptació inicial a fil d'unes preguntes.
“Perquè
és un dels moments crucials i estratègics?” Com
ja he dit, és un període on el nen crea moltes coses noves, com
nous vincles i l'adaptació de nous espais. A més a més, provoca la
primera separació a gran grau amb la seua mare, el seu principal
vincle. Tot això, al final del procés, provocarà la creació d'una
nova organització en la seua vida des de el primer dia.
“Perquè
s’inverteixen una gran quantitat d’energies?” Tant per al fill
com per la mare, aquesta separació pot provocar un gran dol. No sols
es pot sentir mal el nen, al trobar-se en un lloc desconegut sense el
seu vincle de confiança, sinó que la mare també estranya la
presència del seu fill. Tractar de crear nous vincles i d'adaptar-se
a nous espais, fa que el nen utilitzi totes les seves energies per
tal d'acomodar-se a aquest, o en el cas del mes caparruts, intenten
no quedar-se en llocs desconeguts.
“ Podem
establir regles de funcionament per a aquest període?” Per
el període d'adaptació ja existeixen una sèrie de regles respecte
als pares, com són les hores d'arribada i recollida, o l'impediment
del pas a l'aula quan la mestra ho digui, o quan el nen estigui
plorant. Tot això, crea un vincle amb les educadores i pares que ha
de ser acceptat, ja que sense regles, sense una petita instrucció
sobre com ajudar al nen a avançar a aquest procés no seria
possible.
“Què
és allò que no hauríem de fer mai?” Com
a mestra, mai hauria de perdre els nervis, tant amb els nens com amb
els pares. En quant al nens, hi ha situacions, sobretot en el període
en que molt de nens es posin a plorar, mai hauria de perdre el
nervis, hauria de controlar la situació. Respecte al pares, n'hi
haurà molts que estiguin preocupats per els seus fills, que tal
vegada no acceptin la meua estratègia per als meus alumnes, i per
molt que es desesperin, tindre que com ja que dit, controlar els
nervis. Crec que és el punt principal que una mestra, en aquesta
període, ha de controlar, ja que des de el primer curs fins que
acabin el cicle, sirà la que es veurà les cares dia a dia amb els
filles i pares. La mestra ha de ser la que crei un vincle gran amb la
família i el nen.
Per altra part, també
crec que una mestra mai ha de forçar a una mare a deixar el nen,
sinó poc a poc convenser-la de que ho ha de deixar.
Finalment, cal dir que el període d'adaptació és una part fundamental per el nen, i que hem d'estar preparades com a futures Mestres, per poder aconseguir-lo correctament.
No hay comentarios:
Publicar un comentario