Per començar amb les teories de l'aprenentatge anem a definir lo que és l'aprenentatge. L'aprenentatge el definim com el canvi més o menys permanent de la conducta que es produeix com un resultat de la pràctica. Durant el darrer d'any de carrera, sempre hem estat parlant de l'aprenentatge, però mai l'haviem definit com un canvi de la conducta.
Com hem dit, l'aprenentatge és un canvi, i per que aquest ocorri hi ha diferents maneres de possar-ho en pràctica, d'una forma conductista o cognitiva. Dividirem en dues entrades aquest temari per tal de que sigui més amè.
En primer lloc, parlarem de les concepcions conductistes, de les quals parlarem del principis bàsics del condicionament, del condicionaments clàssic i operant, dels procediments per controlar i modificar la conducta i finalment de l'aprenentatge social o vicari.
L'enfocament
conductual ens ofereix quatre principis explicatius del processos que
es donen en l'aprenentatge: la contigüitat, quan dos experiments
s'experimenten junts, s'associen; el reforçament, quan aquesta
resposta surt de l'associació feta i la reforçam continuament; la
pràctica, per a què es donin les respostes; i el control de
l'estímul, per tal de que sigui generador de certes conductes per
obtenir resultats que nosaltres volem.
Una
vegada introduït, anem a centrarnos en els principis bàsics del
condicionament clàssic. Aquest el farem més ve esquemàtic, ja que
utilitzarem el famós experiment d'en Paulov.
Mediant
estímuls podem modificar la conducta i obtenir respostes psíquiques.
Per tal d'aconseguir-lo hi ha 3 tècniques d'aquest condicionament.
La
dessensibilització sistemàtica que consisteix en el dissenys de
situacions que ens apropen a l'estímul que ens generi una resposta
inadequada, per tal de reconvertir aquesta resposta en adaptativa;
l'exposició imaginació on es crea una atmosfera amb estímuls que
li afecten; i la exposició en viu, on exposa a la persona amb el seu
temor. Aquesta darrera s'utilitza en un cas molt extrem.
Hem
de dir que en l'àmbit educatiu aquest principi és limitat donat el
tipus de resposta condicionada. Dintre el context escolar podrem
trobar ansietat, fòbies escolars, etc...
En
quant als principis del condicionament operant, Skinner afirmar que
la conducta s'ha de modelar gradualment, que cal seleccionar els
reforços que siguin efectius per cada nen en particular i que cal
elegir el reforç d'acord amb la conducta que es vol fomentar, i per
tant ha de ser proporcional a la dificultat de la conducta.
Per
tal de modificar la conducta, trobam diferents fases d'aplicació:
1a
Avaluació o anàlisi, on es detecta quina és la conducta que volem
millorar, en quins moments es dona i des de quan té aquesta
conducta.
2a
Intervenció, mirarem quines tècniques funcionen millor en aquell
cas, les aplicarem i analitzarem.
3a
Seguiment, valoram si l'aplicació de les tècniques han servit
perquè les respostes es mantenguin en el temps i si el nen es capaç
de generalitzar-les.
Deixant
de banda les diferents fases, vaig a centrar-me en els procediments
per controlar i modificar la conducta. He de dir, que m'han sorprès
molt, ja que són tècniques que hem viscut a l'aula quan érem
petits, però mai havia pensat que això era una tècnica, sinó
només una forma de controlar-los guiat per la mestra.
En
aquestes ens trobem el reforç positiu, l'emmollament,
l'encadenament, el sistema de direcció de conducta mitjançant el
contacte, el sistema d'economia de fitxes, la sobrecorreció, el
temps fora del reforçament, la tutoria d'un company i la supressió
de reforços. Respecte al temps fora del reforçament es tracta d'un
molt utilitzat, el qual molts de nosaltres alguna vegada l'hem
passat, i ara entenc que ho hem sofrit malament, ja que per tal de
fer-ho hi ha que seguir dues normes: que sigui una situació que ens
agradi i que mai ha de ser més de 3 o 5 minuts als nens més petits.
Altra procediment, que també es molt comú és la tutoria d'un
company. A mi personalment, a l'escola hem possaven amb nens més
charlatans i que és despistaven fàcilment, ja que jo hi era una
bona nena.
Per
acabar, introduirem un poc l'aprenentatge social o vicari. Un dels
seus principis bàsics fou que si les conseqüències de la conducta
de l'alumne són recompensats influiran en la repitició d'aquesta
conducta en el futur, però si aquestes són experimentables com a
desagradables la conducta tendrà menys probabilitat de tornar-se a
repetir.
És
a dir, en aquesta orientació i al contrari del que creien els
conductistes més ortodoxes, creien que l'aprenentatge no es redueix
a condicionaments i reforçaments produïts per un investigador o
inductor, sinó que diuen que molts dels nostres aprenentatges es
produeixen pel contacte amb l'entorn mitjançant l'observació i
l'associació, com podem veure amb l'aprenentatge per observació
d'en Bandura, amb els seus quatre processos o la teoria de Zinmmerman
basant-se en les associacions de les influències personals.
No hay comentarios:
Publicar un comentario