Deixant
de banda els models conductistes passarem als models cognitius.
Alguns d'aquestos models ja els hem estudiat un poc l'any passat, com
seria el model de Piaget (1896- 1980) y Vygostki a Desenvolupament
Cognitiu a la Primera Infància.
Com
ja hem estudiat, sabem que el model de Piaget es centra en la gènesi
de la intel·ligència, a l'hora de destacar l'activitat del nen en
l'adquicisió de coneixements sobre el factor del medi.
Les
funcions d'aquest model es basaven en l'organització, basat en
l'acord del pensament amb si mateix, i l'adaptació, que es podia
produir a traves de l'assimilació o l'acomodament, recreant així un
equilibri, per tal d'aconseguir una coordinació entre aquestos dos.
Com
ja hem mencionat, l'adquició dels coneixements va sobre el factor
del medi, doncs trobem 4 factors que intervenen en el procés de
desenvolupament: la herència, l'expiència física amb els objectius
, la transmissió social i l'equilibri.
Per
altra part, tenim a en Vygostki. En Vygostki, ho entenia com una
activitat entesa com a mediació a través de l'ús d'instruments o
signes com el llenguatge, que permetien la regulació i la
transformació del món extern i de la pròpia conducta. En canvi
d'en Piaget, en Vygostki presentava 3 zones per explicar com es
produia l'aprenentatge; la zona de desenvolupament actual ( on es
trobem els coneixements del nen), la zona de desenvolupament
potencial ( allò que pot arribar a fer ) i la zona de
desenvolupament pròxim.
No
em vaig a centrar en aquestos dos autors, ja que com he dit ho vam
estudiar l'any passat, així que feta una petita recordació passarem
als nous autors, que m'han cridat l'atenció i ens han oferit nova
informació, en Ausubel i en Bruner.
Començarem
amb en Ausubel. En Ausubel, deia que el material que es presenta al
nen té significat per a ell i d'alguna manera el pot relacionar amb
el que ja sap.
En
Ausubel presenta dos tipus d'aprenentatge, el
significatiu/memorístic, que seria aquell que ens diu com adquirim
la informació, és a dir l'aprenentatge. Aquest estaria guiat per el
mestre. I el receptiu/per descobriment, seria quina metodologia
utilitzam per aconseguir l'ensenyament.
Per
altra banda, en Bruner considerava l'aprenentatge con una
categorització de conceptes. Deia que el nen interactuava amb la
realitat organitzant els coneixements segons les seves pròpies
categories, creant-ne de noves o modificant les existents.
Per
acabar, he de dir, que com hem parlat a classe, tots els quatre
autors parlen molt o poc de l'entorn, del propi coneixement del nen,
que té que ser el per part qui crei el seu propi aprenentatge.
Però hem de dir, que això no vol dir que no necessiti la guia d'una
mestra.
No hay comentarios:
Publicar un comentario